V rámci Filmovej karpatskej cesty boli prezentované filmové diela, ktoré vďaka umiestnení deja na malopoľsko-pešovskom pohraničí, sú spojené s kultúrnym a artistickým dedičstvom regiónu. Boli zariadene k jednej z dvoch základných kategórií – hraný alebo dokumentárny film. Pre mnohých milovníkov filmu hľadanie reálneho miesta, v ktorom sa odohráva dej je veľmi atraktívnou aktivitou a stáva sa zdrojom satisfakcie. Dôvodom záujmu o filmovú turistiku je známy v celom Poľsku portál Polskanafilmowo.pl.
V štúdium môžeme nájsť poľské ako aj slovenské filmy. Je to dôvod toho, ak veľa veci spája tieto krajiny. Stáva sa tak v prípade legiend o Jánošíkovi, ktoré sú spoločné pre poľské a slovenské dedičstvo. Svoje miesto na ceste majú zároveň populárne filmy ako Tisícročná včela Juraja Jakubiska, ako aj menej známe ale takisto pozoruhodné, čoho príkladom je zaujímavý dokumentárny film Nataszy Ziółkowskiej-Kurczuk s názvom W Nowicy na końcu świata.
Druhým elementom Filmovej karpatskej cesty sú postavy a osobnosti kinematografie spojené s malopoľsko-preśovským pohraničím. Sú to tvorcovia (režiséri, herci, scenáristi), ktorí sa tu narodili a niekedy aj tvorili. Každý z umelcov bol zariadený k mestu, z ktorého pochádza.
Dej
Štefan Uher, ktorý sa narodil v roku 1930 bol jednym z najznámejších slovenských režisérov. Vo výsledkoch swojej celoživotnej práce boli také filmy ako na príklad Slnko v sieti z roku 1962 a Orgány z roku 1965. Tragikomédia Pásla kone na betóne je jednym z najneskôrších diel zomrelého v roku 1993 režiséra.
Film ukazuje históriu Johanky samotnej matky, ktorá kdesi v obci v okoli Prešova býva s dcérou Pavlinkou. Pretože nemá manžela v obyvatelia obci ju podeňujú. Dcéra dochádza do práci do Prešova mäsokombináte. Počas koncertu zaznamuje sa s mladým vojakom. Zaľubila sa doňho a rychlo otechotňala. Vychádza na javo, že aj iné dievča vojaka čaká dieťa a chalan sa rozhodol s ňou ostať.
História sa opakuje. Tak isto ako pred niekoľkými rokmi matka, tak teraz dcéra čaká nemaželské dieťa. Tak isto obidve ženy ostávajú same.
Štefan Uher rozprávajúc jednoduchú históriu, ktorá sa odohráva vo väčšine na slovenskej provincii, stvoril pôvabný film. Naplnený dobrymi pocitmi, s perfektne načrtnutými postavmi dnes je tak isto zaujímavý ako pred tridsiatimi rokmi, kedy bol tvorený.
Produkcia: Československo
Réžia: Štefan Uher
Scenár: Štefan Uher, Emília Zimková
Kamera: Stanislav Szomolányi
Plenéry: Bratysława, Fintice, Hubina, Ostrava, Prešov
Obsadenie:
Emília Zimková - Johanka Ovšena
Dej
Sto rokov samoty Gabriela Garcii Márqueza sprevádza históriu nikoľkých generácii rodu Buendíovcov. Román je jednym z najznámejších príkladov magického realizmu. Tento prúda charakterizuje odvolávanie sa na obrazotvornosť, čerpanie z lokalnych tradícii a legiend a tiež ukazovanie toho čo je čudné a nevšedne.
V slovenskej kinematografii ekvivalent magického realizmu vytvoril Juraj Jakubisko. Režisér vypracoval vlastný štýl, na základe metafór. Krásnym príkladom je film Tisícrocná včela, ktorý tak isto ako Sto rokov samoty Márqueza, ukazuje deje viacgeneračnej rodiny. Jej história sa odohráva na pozadi slovenských dejín – od konca 19. storočia do prvej svetovej vojny.
Tak isto, ako v dielach magického realizmu, vo filme Tisícrocná včela stretávame sa s nevšednými udalosťami a osobnsoťami. O obyvateľov sa stára včela, ktorá žije už tísic rokov. Jeden deň z neba pada ohňová guľa, ktorá ničí mlyn.
Film realizovaný bol na základe románu Petra Jaroša. Pre milovníkov filmu je to povinné čítanie!
Produkcia: Rakúsko, Československo
Réžia: Juraj Jakubisko
Scenár: Juraj Jakubisko, Peter Jaroš
Kamera: Stanislav Doršic
Plenéry: Banská Bystrica, Bratislava a oklie, Lednice, Liptov, Orava, Spiš
Obsadenie:
Dej
Na základe rozprávky brati Grimmovcov Pani Zima je históriou o osúdoch Jakubka, chlapčeka, ktorý trafil do neba k Perinbabe. Pani Zima sa zaobera vyrobou snehu a kontrolovaním počasia na svete. Tak isto ako Pani Zimie, aj jemu bývanie v nemianskom paláci garantuje nesmrtelnosť.
Jakubek z neba pozera život obyvateľov jednej obci. Najmä na život osirelej Alžbetky, ktrorej otec ešte raz sa oženil. Nová macocha spolu so svojou dcérou činia život dievča neprijemným. Jakubko chce pomôcť dievčatiu. Utieka z Pani Zimy, vzdáva sa svojej večnej mládosti a schádza na zem. Tak ako vždy v rozprávkach všetko sa koncí šťastne – Jakubko a i Alžbietka sa zosobašili a zlá macocha a jej dcéra boli vyhnané.
Pre milovníkov filmov veľmi zaujímavá je postáva Pani Zimy, ktorú hrala Giulietta Massina. Talianská herečka päťdesiat rokov bola manželkov jedného z najznámejších režisérov v histórii kinematografie, Federico Felliniho. Hrala v mnohých filmoch manžela, medzi innymi v La Strada, Nociach Cabirii, Giulietta i duchovia a tiež Ginger a Fred.
Produkcia: Rakúsko, Československo, RFN
Réžia: Juraj Jakubisko
Scenár: Juraj Jakubisko, Ľubomír Feldek
Kamera: Dodo Šimončič
Plenéry: Orawa, Tatry – Łomnica, Sulova, Martin, Rožnov pod Radhoštěm
Obsadenie:
Tobias Hoesl – Jakub
Petra Vančíková – Alžbetka
Giulietta Massina – Pani Zima
1994 Legenda Tatr, (Legenda Tatier) réžia Wojciech Solarz
Dej
Scenár filmu Legenda Tatr sa narodil na základe prózy Kazimierza Przerwy – Tetmajera – diel Na skalnym Podhalu a Legenda Tatr.
Časovým bodom je rok 1994, keď do Tatier prichádza Andrzej. Drožkou ide do Doliny Strążyskej, keď v stene Giewonta, z Groty Śpiących Rycerzy, zbadal svetlo. Drožkár vysvetluje mu, že podľa legendy kováč co desať rokov kuje koňa. Andrzej sa rozhodol vojsť do groty, ale spadol z príkrej steny.
V tom momente sa začína dej filmu, plného zaujímavých postáv, legiend, ľudových predstáv. Máme históriu mladého chlapca, ktorý napriek tomu, čo hovorila sestra sa stáva zbojnikom. Je tiež história chudobného Mudronia, ktorý sám sa stará o detí.
Jednou z najkrájších rozprávok je história starého gorala Zwyrtały, ktorý po smrti ide do neba. Ukazuje sa, že Boh tiež sa obleká v goralský kroj. Okrem toho, keď Zwyrtała začína hrať na husliach tatranskú hudbu, všetci v nebe tancujú a spievajú goralské pesičky.
Legenda Tatr je krásnou históriou o goralskej kultúre a legendach ktoré maju svoj začiatok v tomto regióne už veľa storočí. Prezentovaný folklor a mentalita ľudí hôr tak ako priviedla do nádšenia hrdinu filmu tak isto oduševňuje divákov.
Produkcia: Poľsko
Réžia: Wojciech Solarz
Scenár: Wojciech Solarz
Kamera: Zbigniew Wichłacz
Plenéry: Zakopane, Tatry
Obsadenie:
Rafał Królikowski – Andrzej
Jerzy Trela – Mudroń
2000 Duże zwierzę, (Veľké zviera) réžia Jerzy Stuhr
Dej
Hoci konkretne miesto deja filmu Jerzego Stuhra nie je určené, všetci diváci ktorí znajú Beskidy bez problémov odhalia v ňom Rabku, Myślenice a Tymbark.
Scenár na základe poviedky Kazimierza Orłosia s názvom Wielbłąd naqpisal pred niekoľkými rokmi Krzysztof Kieślowski. On sam chcel natočiť Duże zwierzę, ale cenzúra v zakazala realizácie tohto scenára. Našiel ho Janusz Morgenstern. Jeho realizáciu začal jeden z najobľubenejších herecov Krzysztofa Kieślowskiego, Jerzy Stuhr. Odohral on tiež hlavnú ulohu v tomto filme.
Duże zwierzę to história rodiny Sawických, ktorí pevného dňa našli ťavu, ktorú nechal cirkus. Zoberajú zviera a ich vzťach sa stáva čoraz to bližši. Zatiaľ čo negatívny prístup susedov k zvieraťu je zo dňa na deň väčší. Všetci považujú ťavu ako ohrozenie, niečo spoločensky neužitočné a preto zbytočné.
V širšej perspektíve Duże zwierzę je históriou o netoleráncii a strachu pred neznámym. Na druhej stráne o bezpodmienečnej ochráne vlastných presvedčení. Svet na obrazovke je čierobiely – zaroveň v doslovnom chapáni (filmová cievka), a aj v metaforickom (rodina Sawických je veľmi dobrá, ostatni obyvatelia mestiečka bez vynímok zlí.
Produkcia: Poľsko
Réžia: Jerzy Stuhr
Scenár: Jerzy Stuhr, Krzysztof Kieślowski
Kamera: Paweł Edelman
Plenéry: Tymbark, Warszawa (zoologická záhrada), Myślenice, Rabka
Obsadenie:
Jerzy Stuhr – Zygmunt Sawicki
Anna Dymna – Maria Sawicka
2001 Człowiek zwany Nikiforem, (Človek zvaný Nikiforom), réžia Grzegorz Siedlecki
Dokumentárny film
Film venovaný vynimočnej tvorbe a citlivosti a tiež nejednoznačnej identity jedného z najznámejších v histórii naivného maliarstva. Osobnosť Nikifora celý život bola spojená s Krynicou Górskou. Tu sa narodil, tvoril, skúšal predavať svoje obrázky a toto mesto najčastiejšie maloval. Väčšinu života travil v nudzi, odmietnutý ľuďmi z dôvodu invalidity – hovoril nezreteľne.
Film sa súsreduje na osobnosti maliara a jeho identite. Sám Nikifor hovoril o sebe Matejko, považujúc jeho prezvisko ako synonimus maliara. Bol Rusínom – narodil sa ako nemanželské dieťa Jawdoki Drowniak, chudobnej, hluchonemej rusínskej žobráčky, ktorá prinašala vodu do krynických penzjónov. Sám maliar nikdy nepoužival toho priezviska.
V istom momente tvorba tohto naivného maliara získala slávu a vláda Poľskej ľudovej republiky v roku 1962 sa rozhodla nájsť jeho identitu. Súd v Muszynie spísal nový rodný list, dal mu meno Nikifor Krynicki a poľskú národnosť.
Po mnohých rokoch Rusínci si spomenuli na jeho korenie a identitu. Na hrobe zomrelého v roku 1968 umelca sa našli dva napísy: Nikifor Krynicki latinskom abecedou a Nykyfor Epifan Drowniak cyrilikou.
Produkcia: Poľsko
Réžia: Grzegorz Siedlecki
Scenár: Grzegorz Siedlecki
Kamera: Andrzej Szulkowski
Plenéry: Krynica Górska
Obsadenie:
Edward Dwurnik
Marian Włosiński
2003 Tatrzańskie misterium (Tatry mystérium), réžia Pavol Barabáš
Dokumentárny film
Pavol Barabáš je zaroveň režisérom, ako aj scenáristou a tiež kameramanom. Narodil sa v roku 1959. Realizuje horské filmy.
Jeho tvorbu môžeme rozdeliť na dva prúdy – na jednej stráne hovorí o najďalších a najdivokejších miestach na zemegule (ak vo filme Pururambo o nedotknutých civilizáciou kmeňoch Novej Guieni alebo o jednej z najväčších jaskyň vo svete ukázaných vo filme Tepuy), z druhej – slovenské hory. Tatrom venoval niekoľko výnimočných filmov. Na Filmovej karpatskej ceste Tatrzańskie misterium jest jednym z nich.
Zrealizowane w 2003 roku Tatrzanskie misterium to trvajúca jedenásť minut filmová impresia. Pri zvukoch instrumentalnej, pokojnej hudby divák kontempluje krásne fotografie Tatier – ukázaných v rôznych ročných obdobiach a o každom dennom období. Na obrazovke vidíme zvieratá bývajuce v Tatroch. Príroda žije a trvá v harmonii. Určený pred storočiami poriadok stále platí – človek je tu len hostom, príroda má svoje vlastné pravidlá.
Za svoju tvorbu Pavol Barabáš bol mnohokrát ocenený, medzi innymi na był na Trento Film Festival, najstarším a jedným z najdôležitrjších na svete festiwali horských filmov, ktorý má miesto v Tridente. V roku 2003 dostal cenu Krištáľové krídlo, pre najvýraznejšie osobnosti Slovenska.
Produkcia: Slovensko
Réžia: Pavol Barabáš
Scenár: Pavol Barabáš
Kamera: Pavol Barabáš
Plenéry: Tatry
2004 Mój Nikifor, (Môj Nikifor), réžia Krzysztof Krauze
Dej
Ako napísal v recenzii Kamil Rudziński (zdroj: Rudziński Kamil Stróż diamentu, [w:] Kino 10/2004, str. 42) zdáva sa, že pre jeden napad – obsadenie Feldman v tak výnimočnej úlohe (Nikifora – poznámka MW) – hodno bolo tento film natočiť. Tento napad bol trafením do čierneho. Okrem fyzickej podobnosti Krystyny Feldman do známeho krynického naivného maliara, vytvorila dokonalú, ale nejednoduchú hereckú kreáciu.
Film Krzysztofa Krauze nepredstavuje celeého života umelca. Sústreduje sa na priateľsve Nikifora s Marianom Włosińskim. Ukázuje obdobie života maliara od spoznania zakonnego zástupcu do smrti umelca v roku 1968. Spoznanie Nikifora menilo život Włosińského, naručilo harmóniu zaroveň v práci ako aj v domove (Nikifor bol príčinou zrušenia jeho manželstva). Napriek tomu Marian Włosiński dovolil maliarovi ostať sa vo svojom živote až do smrti.
Pri priležitosti točenia filmu o neobyčajnom priateľstve, bola ukazaná predvojnová Krynica Górska. Nikifor bol z nej tri krat vysídlený, prvý krat počas akcii. Napriek ďalekým deportáciam vždy sa vrácial do Krynicy.
Produkcia: Poľsko
Réžia: Krzysztof Krauze
Scenár: Joanna Kos – Krauze, Krzysztof Krauze
Kamera: Krzysztof Ptak
Plenéry: Krynica – Zdrój, Złockie (cerkiew św. Dymitra), Warszawa (Zachęta)
Obsadenie:
Krystyna Feldman – Nikifor
Roman Gancarczyk – Marian Włosiński
Lucyna Malec – Hanna Włosińska, żona Mariana
2004 Goralenvolk, réžia Artur Więcek
Dokumentárny film
Goralenvolk je názov nemeckej germanizačnej na Podhali v rokoch 1939 – 44. Bola založená na propágacii idei, že golare majú germanské pochodenie. Gorealenvolk to najväčší počas druhej svetovej vojny príklad poľskej kolaborácie s hitlerovcami. Začal sa na začiatku vojny, po obsadení Hansom Frankom Waweli. 7. Novembra 1939 roku prišla k nemu goralská delegácia. Wacław Krzeptowski a Józef Cukier dali mu zlatu valašku, ďakujúc v mene všetkých obyvateľov Podhalia. Zakopané sa menila na turictické stredisko pre Nemcov, ktorí s ochotou prichádzali tú oddýchovať v čase vojny.
Nie všetci gorale súhlasili s hitlerovcami. Len nikoľko percent definovalo svoju identitu ako goralskou vzavajúc sa poľskej. Veľa spolpracovalo s odbojovým hnutím a bola vytvorená Tatranské konfederácia.
Film Artura Więcka sa snaží nájsť odpoveď na veľa otázok – prečo niektorí spolupracovali s hitlerovcami, či Krzeptowski v súčastnosti bol zdraca? S obyvateľmi Podhalia, z których väčšina ešte si pamäta tie časy, hovoril reporter Gazety Wyborczej Paweł Smoleński. Ukazuje sa však, že nechcú sa vraciať k tej histórii. Nechcú tiež jednoznačne hodnotiť tamtych rozhodnúť. Téma Gorelenvolk, celé roky bola pre nich temou tabu a pre niektórych je ňou do dnes.
Produkcia: Poľsko
Réžia: Artur Więcek
Scenár: Witold Bereś, Artur Więcek
Kamera: Marek Gajczak
Plenéry: Zakopane, Tatry
2005 Karol – człowiek, który został papieżem, (Karol – človek, ktorý sa stal pápežom), réžia Giacomo Battiato
Dej
Osobnosť Karola Wojtyły bola veľmi sine spojená s Malopoľským vojvodstvom. Pápež sa narodil vo Wadowiciach, študoval a býval v Krakove. Mnohokrát chodil do hôr, ktoré mali preňho veľmi veľký význam. Potom, ako vysokoškolský pedagog, chodil spolu so svojimi študentmi na Podlhalie a do Tatier.
Film talianského režiséra s názvom Karol – človek, ktorý sa stal pápežom hovorí o živote Karola Wojtyły zahrňajúc čas od vypuknutia druhej svetovej vojny do dna zvolenia na pápeža 16. oktobra 1978 roku. Hrdina je prezentovaný v šírokom kontexte – zaroveň historickým ako aj kultúrovym. Film jasne ukazuje vplýv druhej svetovej vojny a čoraz to ďalšie straty blízkych na vyber ďalšej životnej cesty. Politické údalosti povojnového Poľska, konflikt s bezpiekou (Ministérstvo publičného bezpečia), poznanský Jún 1956 roku sú pozadím ďalšej duchovej kariéry Wojtyły.
Realizaciu filmu začali pod konec pontifikátu Jana Pavla II, a jeho premiéra mala miesto už po smti pápeža. Čo bolo dôsledkom veľmi emocjonalnych dojmov z filmu, ktorý bol nie len kinematografickým dielom ale hlavne veľkou údalosťou.
Produkcia: Franúzsko, Kanada, Niemcy, Poľsko, Taliansko
Réžia: Giacomo Battiato
Scenár: Giacomo Battiato
Kamera: Giovanni Mammolotti
Plenéry: Krakov, Babice, prelom Białki
Obsadenie:
Piotr Adamczyk – Karol Wojtyła
Małgorzata Bela – Hania